Debatindlæg afJonas Vennike Ditlevsen

Psykolog / debattør

I kølvandet på Field’s-tragedien bliver 10-årsplanen for psykiatrien formentlig en realitet. Presset er blevet for stort. Men vi er mange, der er skeptiske over for at tilføre penge til et system, der i godt 50 år ikke har formået at løfte sin opgave.

»Jeg er så træt af at tage mig af psykiateres sårede følelser, når jeg står frem med grundlæggende systemkritik«

Lyt til artiklen

I efterspillet til tragedien i Field’s er der ikke én psykiatrifortaler, der har forpasset chancen for at tale om den forarmede, udsultede og uskyldige psykiatri: »Hvis bare vi havde nok penge, kunne vi…«.

Ja, hvad? Ansætte flere læger? Installere flere senge? Udøve mere tvang? Sidstnævnte er ikke kun for at være perfid. Jeg læste et indlæg fra en sociolog, der mente, at episoder som den i Field’s kunne forebygges, hvis vi kunne udøve nok tvang, men at vi jo er fanget i og af, at vi prioriterer individuel frihed højt. Skribenten foreslog ikke en løsning, men hendes tekst er et skræmmende eksempel på, hvor godt sygdomsmyten sidder fast i fagfolk og lægfolk.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her