Som formand for Højskolerne i Danmark, med stor kærlighed til demokrati, dannelse og fællesskab, ved jeg, hvor afgørende den demokratiske samtale er for den brede demokratiske deltagelse. Men jeg bliver ærgerlig, når jeg ser, hvordan den valgkamp, vi har under opsejling, får både medier og politikere til at tage en kæmpe ’fejlfindings-lup’ i brug for at finde små sprækker af uenighed inden for de enkelte partier eller politikere.
Vi har meget at være stolte af i Danmark: Den folkeoplysende tradition og ambitionen om, at demokrati ikke er for de få, men for de mange. Vores bevidsthed om, at demokrati må genvindes for hver ny generation. Et stærkt civilsamfund, som engagerer hundredtusindvis af ildsjæle. Folkemøder med en magtdistance, som må være en af verdens laveste. Politiske samtaler over spisebordet hjemme, på tværs af generationer. Alle har en vigtig stemme. Vores tradition for dialog og samtale i øjenhøjde er stærk.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.