Debatindlæg afEbbe Preisler

Filmmand og forfatter

Teoriprøven til kørekort anses for at være svær og svær at forstå. Er det snubletråde spændt ud af en ondsindet styrelse, overvejer jeg. Jeg har kørt bil i 60 år og er rygende nervøs for den prøve.

Bilist: Jeg skal snart generhverve kørekortet. Nu får teoriprøven mig til at vågne klokken 5 og se Færdselsstyrelsen for mig

Lyt til artiklen

Mine forældre havde flere venner, der var gode at grine med. En af dem havde en dag fundet en ’Lærebog for Hærens Menige’, som gennemgik en række spørgsmål, de menige skulle svare på for at bestå deres prøver. Et spørgsmål lød: »Hvad må vand ikke?«. Og svaret skulle være: »Kastes ud ad vinduet og ned i kasernegården«.

Jeg kom i tanke om denne griner, fordi jeg er ved at øve mig til teoriprøven for bilister. Efter at have kørt bil næsten hver dag i 60 år fik jeg ved et rutinetjek frataget mit kørekort, fordi jeg havde overset, at jeg skulle have fornyet det i 2016. Så nu skal jeg ’generhverve’ det, og det går jeg selvfølgelig til med let irritation og tilpas ydmyghed. Og uden grin.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her