Debatindlæg afJulie Jensen

Gymnasieelev

Racisme mod asiater bliver alt for hurtigt affærdiget, men vi er mange, der lider under det hver dag.

Gymnasieelev med kinesisk baggrund: »Først for nylig er det gået op for mig, hvor normaliseret hyggeracisme er blevet«

Lyt til artiklen

Jeg kommer fra Kina og er født i Chongqing. Når snakken falder på det, bliver der ofte fulgt op med en masse asiatisklydende ord. Først for nylig er det gået op for mig, hvor normaliseret hyggeracisme er blevet.

Jeg arbejder for et serveringsfirma, hvor jeg serverer til private events. Ofte bliver jeg forvekslet med værternes au pair, og derfor taler gæsterne engelsk til mig. For nylig var der en mand, der sagde, »ej, så skal vi betjenes af sådan en lille kineser«, da jeg dækkede op. Svarer jeg igen, bliver det typisk besvaret med et hånende grin, eller en joke til de andre ved bordet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her