Debatindlæg afJulie Lindmann

Forperson for Danske Studerendes Fællesråd

Mønsterbryder: Vi bryder ikke den sociale arv ved at gøre de lange videregående uddannelser dårligere

Lyt til artiklen

CBS-forsker og økonom Birthe Larsen fortalte 19.9. i Politiken om sin uddannelsesbaggrund på baggrund af Rockwool Fondens nye undersøgelse. Her delte hun blandt andet, hvordan det var at vokse op i en familie, hvor uddannelse ikke fyldte meget, og hvordan man står, når man har forældre, der ikke kunne ruste en til et liv på universitetet.

Jeg er selv barn af unge forældre, der skulle bruge lidt tid på at finde fodfæstet en stor del af min barndom. Ingen af mine forældre har en videregående uddannelse, og ingen i min familie er gået universitetsvejen. Jeg er vokset op med en enlig forælder i en udsat økonomisk situation, ja, jeg har faktisk alle statistikker imod mig, men på trods af det er jeg endt på universitetet i dag.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her