Hvis jeg siger chokolade med orangeknas, lugten af seniorbolig eller terrazzofliser på badeværelset, hvad tænker du så på? Søndagsbesøg på plejehjemmet, fødselsdagsfejring med hele familien, duften af Chanel No 5? Måske var den sidste lidt for stereotyp, men tanken er, at denne associationsrække skal få dig til at tænke på din bedstemor. Det kan være, at jeg har ramt helt forbi, og så falder min pointe til jorden, men altså, når jeg selv tænker på min russiske mormor, tænker jeg på lidt andre ting.
I år 2022 er det faktisk mest bekymring, der fylder mit hoved, når hun dukker op i mine tanker, for det er altid det samme ubehagelige spørgsmål, der plager mig: Hvornår mon jeg ser hende igen? I maj blev visumreglerne for russere nemlig skærpet, og det har forlænget udsigterne til et gensyn med babusjka og hendes hjemmelavede oladusjki, som er en slags russiske pandekager.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.