Debatindlæg afLeila Stockmarr

Folketingskandidat for Enhedslisten

Det er en farlig glidebane at privatisere kampen mod barnløshed.

Folketingskandidat: Ønsket om børn må ikke udnyttes i profitjagt

Lyt til artiklen

Det her er både politisk og personligt. Jeg har selv været gennem den barske og opslidende fertilitetsbehandlingsmølle og måtte gå til det private på grund af for lang ventetid i det offentlige sammenholdt med min alder. Jeg havde kun den mulighed, fordi jeg fik hjælp fra et ressourcestærk netværk. Det er så langtfra alle, der har den mulighed. Derfor er der ingen tvivl om, at det skal være nemmere for alle at komme hurtigere til at få den nødvendige hjælp til at stifte familie. Det er fuldstændig absurd, at mulighederne for at stifte familie beror på ens pengepung.

Blå blok ønsker nu, at det skal være gratis at få hjælp på en privat fertilitetsklinik. Helt ærligt: Lad os nu sikre et endnu bedre og hurtigere tilgængeligt tilbud i det offentlige. Det vil være billigere at sikre det offentlige flere ressourcer. På den måde kan vi både hjælpe flere, styrke synergien mellem forskning og praksis og være et værn mod den skadelige medarbejderflugt til det private fra det offentlige.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her