Debatindlæg afBenjamin Kaas

Hjemløs samt arbejdsløs

I Danmark har vi en opfattelse af, at hjemløse er dem, man ser på gaden.

Hjemløs: I Danmark har vi en opfattelse af, at hjemløse er dem, man ser på gaden. Men sådan er virkeligheden bare ikke

Lyt til artiklen

5.789 personer. Cirka det samme antal mennesker som 206 folkeskoleklasser. 520 fodboldhold. 1.050 curlinghold. 2.894 double-hold i tennis. 5.789 individuelle spillere i verdens nok psykisk hårdeste sport.

Det først- og sidstnævnte tal har dog ikke meget at gøre med sport at gøre. I hvert fald ikke i klassisk forstand. Det er derimod antallet af officielt optalte hjemløse ved sidste hjemløsetælling, som er foretaget i 2022. Det tal virker måske ikke voldsomt, og umiddelbart bliver det ikke skænket de store tanker i den gængse danskers dagligdag. Det fyldte skam heller ikke særlig meget i min bevidsthed, indtil jeg selv blev hjemløs. Måske jeg skulle starte med en ordentlig introduktion af, hvem pokker jeg egentlig er:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her