Debatindlæg afPeter Norsk

Laege, dr. med.

Jeg var ung borgerlig student i 1970’erne. Og det kan være svært i dag at forstå, hvor udbredte de rabiate antidemokratiske kræfter var på venstrefløjen. Men i dag er bøtten vendt. Og de ekstreme antidemokratiske kræfter truer nu fra højrefløjen.

Tidligere medlem af Konservativ Ungdom: Hvis jeg ikke kan kalde højrefløjen ekstremistisk, så ved jeg ikke, hvad ekstremistisk er

Lyt til artiklen

Det var noget af en overraskelse, da vi hørte om højreorienterede kupmagere i Tyskland, som heldigvis blev opdaget i tide.

Men spørgsmålet er egentlig ikke, om kuppet kunne være lykkedes. Det lader kupmagerne at være alt for amatøragtige til. Nej, spørgsmålet er, hvordan sådan noget overhovedet kan forekomme her i 2022 i et af Europas mest velfungerende og respekterede demokratier. Det samme har vi jo set i USA med Donald Trump og hans kupforsøg 6. januar. Man må konstatere, at det i dag ikke er fra venstrefløjen, at truslen mod vores demokrati udspringer: Nej, det er fra højrefløjen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her