Debatindlæg afLone Theils

Forfatter og journalist

Måske har vi fået de kongehuse, vi fortjener.

Lone Theils: En prins, der besøger en velgørende organisation. Kedeligt. En prinsesse åbner en udstilling. Gab. Vi vil have royal reality

Lyt til artiklen

Forleden hørte jeg den tidligere prins Harrys nyudgivne selvbiografi ’Reserven’, og jeg hæftede mig især ved en vending, han brugte om det liv, han havde forladt, da han lagde de kongelige pligter bag sig og flygtede til USA: Han kaldte det et gigantisk ’Truman Show’. Filmen af samme titel fra 1998 med Jim Carrey i hovedrollen handler om Truman Burbank, der uden at vide det selv er født ind i et liv, hvor alt omkring ham er fake. Han vokser op i kulisser omgivet af skuespillere, og det, han tror er et liv, er i virkeligheden et tv-show med millioner af seere. Hans tilværelse er underholdningen.

Ud over det faktum at ingen kongelige kan undgå fra en ung alder at være bevidste om, at deres liv er under konstant bevågenhed, er sammenligningen med den 25 år gamle film skræmmende præcis.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her