Debatindlæg afVeronica Magaard

Studerende, østeuropastudier

At blive mor i en ung alder er den bedste beslutning, jeg nogensinde har taget. Man kan være en god mor på mange måder og i mange livsfaser. Og jeg slap for at skulle stresse over min fertilitet.

Ung mor: En gåtur alene som ung og gravid ned ad Nørrebrogade føltes næsten skamfuldt

Lyt til artiklen

For godt et år siden blev jeg gravid. 22 år, i gang med min bacheloruddannelse og snart mor for første gang. Man tænker måske, at det er meget tidligt i livet at blive forælder. Men de sidste 10 år har et stigende antal kvinder fået problemer med fertiliteten og har derfor brug for hjælp til at blive gravide. Hvorfor er det så, at vi ikke bare begynder tidligere og holder op med at udskamme kvinder, der vælger at få børn i en ung alder?

Jeg har fået mange blikke det sidste års tid. En gåtur alene med en kæmpe bule på maven ned ad Nørrebrogade føltes næsten skamfuldt. Jeg fangede mig selv i at undgå at gå udenfor uden min mand, så jeg slap for at blive nidstirret alene. Især unge kvinder og piger kiggede skeptisk på min enorme mave for efterfølgende at se på mit ansigt. Jamen hej. Hvis min mand var med, kiggede de først på mig, så på min mave og så på min mand. Et langsomt elevatorblik.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her