Debatindlæg afEmil Arenholt Mosekjær

Journalist og tidligere soldat

I sin nye selvbiografi fortæller britiske Prins Harry, at han slog 25 mennesker ihjel som helikopterpilot i Afghanistan. Indrømmelsen har skabt en forargelse, der vidner om, hvor dårlige vi som samfund er til at håndtere ærlighed hos dem, vi sender i krig.

Journalist og tidligere soldat: Taleban anklager Prins Harry for krigsforbrydelser. Jeg synes, han skal have ros for at bryde et tabu

Lyt til artiklen

Der var ingen tvivl om, at Taleban var derude. Projektilerne fra deres maskingeværer brød lydmuren omkring mine ører og sparkede støvet op omkring mig på den kvælende varme mark, hvor jeg lå og hamrede støtteild den anden vej. I dette øjeblik døde folk. Men jeg aner ikke, om jeg ramte nogen af dem.

Det var der andre, som gjorde. På taget til højre for mig affyrede vores finskytte enkeltskud, som fandt deres mål i dem, der for et øjeblik siden havde åbnet op på mig og den britiske hundefører. Og snart fulgte IKK’erne oppe på highground trop, hvorefter deres 35-mm-granater strøg over hovedet på os og eksploderede blandt fjenden derude.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her