Debatindlæg afKristian Marstal

S-medlem, cand.musicae, kirkeorganist, debattør, kunstner

Jeg overvejer mit S-medlemskab efter store bededag-affæren.

S-medlem og kirkeorganist: Jeg betvivler den værdipolitiske tyngde i Socialdemokratiet

Lyt til artiklen

Med SVM-regeringens tiltag om afskaffelse af store bededag øjnes et tillidsbrud og sprække i Socialdemokratiets kulturpolitiske fundament og dermed idéhistoriske identitet. Som kulturpolitisk debattør og organist i den danske folkekirke har jeg været nødsaget til at overveje mit medlemskab og engagement i partiet, da varetagelsen, herunder bevaring, af den danske kultur og partihistoriske selvforståelse desværre er blevet forsømt af topledelsen på Christiansborg.

Det er muligt, at Socialdemokratiet i beslutningsprocessen herom at blevet låst i et kompromis med de øvrige regeringspartier, Venstre og Moderaterne. Men det kan i så fald stadig undre, at det markant stærkeste parti med statsministerposten ikke har kæmpet imod helligdagsafskaffelsen. Konklusionen må være, at S som minimum selv har en aktiv rolle i fødslen af ideen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her