Hold nu kæft, en dum beslutning! Det var det første, jeg tænkte, da jeg for nogle uger siden læste nyheden om, at KL ikke længere vil lade landets kommuner udbetale løn til meritstuderende på pædagoguddannelsen. Manglen på pædagoger stiger og stiger, og det skriger til himlen, at vi som samfund fremover giver færre mulighed for at uddanne sig til pædagog.
Men okay, jeg har også selv taget dumme beslutninger. Først valgte jeg at stoppe i et velbetalt job som projektleder. Jeg trivedes ikke i det, bevares, men lønnen og pensionsordningen kunne jeg ikke klage over. Derefter søgte jeg, på trods af min akademiske uddannelse, ufaglært arbejde – som pædagogmedhjælper i en skovbørnehave. Og endelig søgte jeg i sommer ind på meritpædagoguddannelsen og kan dermed se frem til en karriere med dårlig løn på underbemandede arbejdspladser.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.