Debatindlæg afGlenn Olesen

Reg. revisor, regnskabschef & bankkunde

Bankernes snagen i vores private forhold er gået for vidt. De siger, de forsøger at undgå hvidvask, men kræver dybt private oplysninger af helt gennemsnitlige kunder.

Bankkunde: »Hvad bruger du de penge, du hæver i kontantautomaten, til?«, spurgte banken. Jeg svarede: »Øl, fisse og hornmusik«. Så blev jeg smidt ud

Lyt til artiklen

Efter 25 år som kunde modtog jeg i august 2022 tre beskeder fra banken. Første besked forlangte, at jeg gav banken direkte adgang til alle mine skatteoplysninger hos Skat.dk. Jeg ville gerne vide, hvorfor banken ville kigge på min personlige side på Skat.dk. Svaret var, at så kunne banken bedre rådgive mig. Jeg replicerede, at jeg er uddannet, registreret revisor, har arbejdet i over 40 år med revision, regnskab, ERP-systemer hos Microsoft, undervist i økonomi og regnskabsvæsen samt købt/solgt to ejerlejligheder og en sommerhusgrund. Så jeg har ikke behov for rådgivning fra bankens side. Jeg gjorde selvfølgelig banken opmærksom på, at hvis jeg havde sorte penge eller foretog hvidvask, ville det ikke fremgå af mine skatteoplysninger.

I næste besked krævede banken, at jeg skannede mit pas og mit sygesikringsbevis og sendte resultatet til banken. Hvad der var formålet med det, gik ikke op for mig. Jeg gjorde banken opmærksom på, at jeg ca. tre måneder tidligere havde været forbi Borgerservice på Frederiksberg Rådhus, hvor jeg efter forevisning af pas og sygesikringsbevis samt besvarelse af et par spørgsmål allernådigst blev tildelt MitID. Det vidste banken godt, for ellers kunne jeg ikke bruge MitID på bankens hjemmeside.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her