Debatindlæg afSigne Egebæk Stenkilde

højskoleelev

Vi unge lever i en tid, hvor vi bliver ramt af stress og andre psykiske lidelser, mere end nogensinde før. Jeg har selv oplevet det på egen krop, men jeg er ikke den eneste. Mit spørgsmål er, hvordan det kan være, at så mange unge mennesker rammes af mentale problemer, men at hjælpen stadig er så svær at få og finde?

Højskoleelev: Min læges kommentar demonstrerer perfekt, hvordan uddannelse i dag kommer før unges mentale helbred

Lyt til artiklen

Det er marts 2021, og den typiske følelse af vinterdepression er ved at lægge sig. Fuglene synger, og himlen kan igen skimtes bag de grå skyer, som ellers har præget himlen de sidste mange måneder. Jeg er i gang med mit studieretningsprojekt, og kan endelig se lyset for enden af tunnelen. Jeg bliver snart student.

Selv om om den ukendte følelse af frihed lysner indeni mig, er der noget, som gør at jeg ikke er helt glad. Der er en mørk fornemmelse, som gør, at jeg har svært ved at overskue de mindste ting i min hverdag. Jeg finder nogle uger efter ud af, at jeg har stress. Da min læge konkluderer det, siger han én sætning, som jeg aldrig kommer til at glemme: »Hvis ikke du var i gang med at afslutte din ungdomsuddannelse, ville jeg sygemelde dig«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her