Tak til Haidar Ansari for at adressere den homofobi, der blev indprentet i ham som barn. Men kan vi brede dialogen ud til dem, der stadig er homofober i dag?

Glenn Bech: Størstedelen af os homoseksuelle havde ingen at gå til med vores ensomhed og selvhad

Lyt til artiklen

Vi mennesker er nogle formbare sociale skabninger, som udretter forfærdelige ting i uvidenhedens og det negative fællesskabs navn, nogle handlinger mere bevidste end andre. Så kære Haidar Ansari, jeg synes ikke, du bør undskylde for dine homofobiske forestillinger som barn, som du ellers gør i dit brev til mig.

Uden at kende de nøjagtige tal lyder mit bud, at hhv. republikanske kristne, ortodokse russere, Andrzej Duda’ske polaker, Xi Jinping’er og Meloni’er og Bolsonaro’er også er temmelig eller ekstremt homofobiske. Til et foredrag forleden kom en heteroseksuel mandlig hvid gæst hen til mig i pausen og fortalte, at ham og drengene plejede at »udslette svansen«, hvis de fandt en. Og han var opvokset på landet her i Danmark.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her