Debatindlæg afMichael Booth

Britisk journalist, bosiddende i Danmark

Det lader til, at I danskere har en blind plet i synet på jeres forfædres meritter udenlands, skriver Michael Booth i denne klumme.

Michael Booth: Danskerne har en blind plet i forhold til vikingerne. Forestil jer, at jeg sprængte Jellingstenene i luften eller lod et klaver falde ned over en Laudrup

Lyt til artiklen

Her i marts tog jeg min ældste søn med til øen Lindisfarne for at lære ham noget om vores slægts historie: Det var her, ud for Englands nordøstlige kyst, det første kendte møde mellem to forhistoriske stammer, hans forfædre, fandt sted.

Jeg vil ikke sige, at det var et af de mere lykkelige øjeblikke set fra den engelske del af familiens synsvinkel. Ved morgengry 8. juni i år 793 landede en vikingeflåde på den fascinerende ø, der var forbundet med Northumbrias kyst via en smal landtange, nedslagtede en flok munke, der passede det hellige sted, hvor Englands mest agtede helgen, Cuthbert, lå begravet og fyldte deres skibe med slaver og andet bytte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her