Den menneskelige eksistens indeholder angst og stress samt et hobetal af anderledes og ’akavede’ måder at være menneske på. Vi behøver ikke titler, diagnoser og særlige identiteter for at rumme det.

Præst: Der er et ekko, der konstant runger, når jeg taler med mennesker på mit præstekontor

Lyt til artiklen

Jeg er bange for, at vi er ved at glemme, at vi mest af alt er ens. At være menneske er forvirrende og lidelsesfuldt. Det er at søge efter sig selv – måske et helt liv – uden rigtig at finde ud af, hvem man er.

Vi bevæger os i et landskab af diagnoser og identiteter. Så mange diagnoser, at den pensionerede psykolog Uffe Mynster for nylig advarede om, at vi i fremtiden kommer til at undskylde for at have delt dem ud i så rigt mål. »Undskyld, at vi stemplede jer og fastholdt jer i sygdomsdiagnosen«, skriver han bl.a.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her