Debatindlæg afMaja Lucas

Forfatter

Et møde med loven til en klimademonstration fik mig til at undre mig over, hvorfor jeg bliver betragtet som en forbryder, mens fordummende overbrug er fuldt ud lovligt.

»Det virkede helt absurd. Jeg var blevet en forbryder, mens nattelivets fordummende overforbrug nød statens velsignelse«

Lyt til artiklen

Sidste fredag modtog jeg en sigtelse for at have overtrådt færdselsloven og ordensbekendtgørelsen. Jeg havde deltaget i en klimamarch og en blokade af H.C. Andersens Boulevard i København. Selv om det var en anmeldt demonstration, blev det til sidst for meget for ordensmagten, som erklærede blokaden for ulovlig. Vi ville blive sigtet, hvis vi blev, sagde en betjent, og det var vi omtrent 120 mennesker, der gjorde.

De fleste var aktivister fra Extinction Rebellion, som havde arrangeret demonstrationen, men vi var også mig og mine kolleger fra Forfattere ser grønt. Vi er en gruppe forfattere, som på forskellige måder kæmper mod klima- og biodiversitetskatastrofen. En af måderne er, inspireret af Extinction Rebellion, civil ulydighed. Pæne borgeres fredelige lovbrud er et forsøg – blandt mange andre – på at råbe magthaverne og andre mennesker op.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her