Det er kun ret og rimeligt, at vi tager imod krigsflygtninge fra Ukraine. Til gengæld er det uforståeligt, at regningen sendes videre til de allermest fattige i det globale syd.
Generalsekretær i Caritas Danmark:Hvorfor skal verdens fattigste betale for modtagelsen af ukrainske flygtninge?
Lyt til artiklen
Henter...
Når det kommer til Danmarks humanitære respons på krigen i Ukraine, er der noget, der glæder mig, og andet, der ærgrer mig.
Jeg er glad for, at vi er vedholdende i støtten til civilbefolkningen. Slutdatoen for krigen synes ikke i horisonten, og behovene hober sig op.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.
USA har efterladt forurening i Grønland, der er mere omfattende, end det tidligere har været fremme. Det viser en kortlægning, som Politiken har foretaget af USA’s mindst 36 tidligere baser og militære installationer på verdens største ø. Flere hundredetusinde liter dieselolie, mange tusind tons farligt eller forurenet affald, millioner af liter lavradioaktivt spildevand, miljøgifte og tungmetaller er efterladt i den grønlandske natur. Forureningen skader muslinger og andre havdyr. Nu vil USA tilbage til flere af baserne.