Debatindlæg afJo Teilmann

På sabbatår

Det er naivt at tro, at man kan få unge mennesker til at vælge deres uddannelse på baggrund af, hvad det store mægtige samfund har brug for.

19-årig: I er naive, politikere, når I hundser med os på den måde

Lyt til artiklen

’Flere unge skal dit, færre unge skal dat’ Sådan kan man opsummere den politiske debat om ungdomsuddannelserne. Jeg er selv en af dem, der (Gud forbyde det!) valgte gymnasiet og planlægger at læse videre på universitetet. For mig at se er det naivt at tro, at man kan få unge mennesker til at vælge deres uddannelse på baggrund af, hvad det store mægtige samfund har brug for. Glemmer vi helt, at unge mennesker også er individer, med egne drømme og ambitioner?

Det undrer mig ikke, at så mange unge vælger gymnasiet fremfor f.eks. en erhvervsuddannelse. Undskyld, men hvem ved, hvad de vil arbejde med resten af deres liv, når de er 15-16 år gamle og netop har afsluttet folkeskolen? Politikerne bør gentænke uddannelsessystemet i stedet for at forsøge at presse de unge i en bestemt retning.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her