Debatindlæg afPetar Socevic

Jurist

Jurist: Hvorfor skulle ytringsfriheden ikke også omfatte, hvilket nationalflag du flager med?

Lyt til artiklen

22. juni 2023afsagde Højesteret en dom, som understregede, at en borger frit kan flage med det amerikanske flag. Højesteret fandt i øvrigt anledning til at bemærke, at borgernes flagning med fremmede landes nationalflag ikke anses som en overtrædelse af loven. Det skaber således præcedens for, at vi danskere kan flage med et hvilket som helst nationalflag herhjemme. Dansk Folkeparti var omgående ude at kræve en lovændring, som vil medføre, at det alene er Dannebrog, borgerne kan flage med. Det Konservative Folkeparti fulgte efter og vil nu fremsætte forslag for at ændre lovgivningen på området.

Som frihedselskende dansker sidder jeg dog tilbage og undrer mig over ønsket om at begrænse vores ytringsfrihed. I Danmark har vi tradition for, at ytringsfriheden vægtes højt. Jeg vil næsten gå så langt som til at postulere, at det er en af grundpillerne i vort demokrati.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her