Slutter i dag: Få Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Debatindlæg afEsin Asci Kildeager

Fuldmægtig

Efterhånden som vi har været sammen i længere tid og stadig på ugentlig basis modtager skæve blikke fra fremmede mennesker, virker det for naivt ikke at erkende, at blikkene i mange tilfælde nok handler om, at han er hvid, og jeg er brun.

Som brun kvinde i Danmark har jeg aldrig oplevet så meget racisme, som jeg gør nu med min hvide partner

Lyt til artiklen

Hele mit liv har jeg været ekstremt opmærksom på min hudfarve, min etnicitet og min kulturelle baggrund. Med min brune hud og mit sorte, krøllede hår skiller jeg mig ret meget ud fra mængden, og det resulterer i, at mange af mine etnisk danske medborgere har en klar forudindtaget holdning om, hvilken type person jeg er; typen, der tilhører ’kategorien’, som alle personer i Danmark med en mellemøstlig og nordafrikansk herkomst automatisk placeres i:

Indvandrere, udlændinge, efterkommere, fremmede, muslimer, flygtninge og – den værste – perkere. De efterhånden mange forskellige betegnelser har egentlig også vidt forskellige betydninger. Men det bliver der, af en eller anden grund, ikke taget højde for, eftersom alle ‘os’ i Danmark, med rødder fra Mellemøsten og Nordafrika, stadig tilhører ’kategorien’. På trods af vores mange forskelligartede baggrunde.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her