Debatindlæg afLean Pejtersen

Forfatter

AI kan forarme masserne eller frisætte dem. Hvis det skal ende med frisættelse, skal vi stille krav om adgang til algoritmerne og fællesejede versioner af dem.

Forfatter: Da hun slavede ved samlebåndene i 1930'ernes Frankrig, indså hun en sandhed, der kan hjælpe os i dag

Lyt til artiklen

Først overtog maskinerne håndens arbejde, nu træder vi over tærsklen til en epoke, hvor maskinerne, i form af kunstig intelligens som ChatGPT, også bejler til åndens arbejde. Maskinen kan skrive, og det er skræmmende, især for en, der som jeg lever af at gøre netop det.

I min søgen efter trøst spurgte jeg ChatGPT, hvad dens største svagheder som skribent er. Humor og poesi, svarede den. For at teste, om det var sandt, bad jeg den skrive et digt. Det bliver for langt at gengive her, men lad mig bare sige, at det handlede om månen og var et meget anstrengt forsøg, der ikke ville få nogen digter til at frygte for sit levebrød. Herefter bad jeg ChatGPT fortælle sin bedste vittighed:

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her