Debatindlæg afRasmus Bredde

Specialarbejder, tidligere ansat i Københavns gaderenholdelse, nu næstformand for 3F BJMF

Fattiglemmerne var arbejdsløse, der blev tvunget til at feje Københavns gader, hvis de ville have noget at spise. Det er det samme gammeldags menneskesyn, vi ser nu.

Specialarbejder: Christiansborgs fine herrer og fruer ser på arbejdsløse som fattiglemmer

Lyt til artiklen

Den manglende respekt for rengøring, beskæring af træer, opsamling affald og andet almindeligt arbejde lyste ud af politikerne, da de fremlagde deres beslutning om indførelse af 37 timers arbejdspligt for 20.000 arbejdsløse. Der blev vrænget på næsen ad vores ’trælse’ arbejdsopgaver, som skulle bruges som en straf, der skulle skræmme arbejdsløse i arbejde.

Jeg er selv en af dem, der var heldig nok til at få job i Københavns gaderenholdelse, sidst jeg var arbejdsløs – og der var mange, der gerne ville have jobbet. Så politikernes opførsel får mig til at tænke, at det vist er for lang tid siden, de har været uden for de tykke mure.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her