Debatindlæg afJesper Olsen

Formand for Transparency International Danmark, ekstern lektor i offentlig ret

Konfliktniveauet mellem myndighedspersoner og grupper i befolkningen bliver stadigt mere betændt. Hvis systemet skal virke, er der behov for at justere på DUP’en.

Formand for Transparency International Danmark: Ledelsen i politiet skal afskedige dem, der ikke er gode betjente

Lyt til artiklen

En af mine studerende spurgte mig for nylig efter en forelæsning, om der var nogen, der offentligt forsvarede Den Uafhængige Politiklagemyndighed – også kendt som DUP’en. Den er med jævne mellemrum i vælten, senest efter DR-dokumentaren ’Forfulgt af politiet?’.

Jeg har i mit arbejde som formand for Transparency International Danmark gjort det til en af mine missioner at fokusere på, at systemet skal virke – og være med til at forklare, når det virker. Tillid til offentlige myndigheder kommer af, at der er gennemsigtige procedurer, og at de føles retfærdige.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her