Debatindlæg afEllen Bang

Studerende og verdensmålsambassadør

Det er ikke min generations eller de yngre generationers ansvar at redde verden. Det er jeres, jer fra de ældre generationer.

Ung kvinde: »Jeg vil ønske, jeg aldrig får børn, og jeg ville ønske, min mor aldrig havde fået mig«

Lyt til artiklen

Sidste år sagde min mor til mig, at hun ville ønske, hun aldrig havde fået børn. Jeg forstod det godt, men det gjorde ondt at høre hende sige det højt. Jeg ville heller ikke have ønsket at få mig. Jeg var besværlig. Det, jeg ikke forstod, var, hvorfor hun ikke ville have min lillebror. Min modsætning. Inden mine tanker opslugte mig helt, tilføjede hun, at hun ville ønske, hun aldrig havde fået børn, fordi det her ikke er den verden, hun ville efterlade til os. En verden, hvor der er forsvindende lidt håb for fremtiden.

Jeg blev født i år 2000, på nippet af et nyt årtusind og alle de forandringer, det ville bringe med sig. Jeg var ikke engang fyldt et år, da tvillingetårnene kollapsede, et vendepunkt for verden og en kilde til så meget had. I dag spekulerer jeg over, hvor gammel jeg kommer til at være, når golfstrømmen kollapser.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her