Debatindlæg afAnders Fogh Jensen

Filosof, ph.d.

Jeg tror, at det ville være i enhver vælgers interesse at få en til at styre, der ikke ligger under for det politiske ræs af spin, skandaler, taktik og leflen. Kong Frederik hedder han.

Filosof: Lad os prøve 20 år, hvor kong Frederik erstatter Folketinget

Lyt til artiklen

For føje år siden kom Radikale Venstre med et forslag om, at alle danskere skulle have den samme roman i julegave. Det kom selvfølgelig bag på alle, og det skabte eksplosioner blandt æstetikere og antikanonister, for hvem skulle man dog vælge?

Selv syntes jeg, at forslaget kunne være med til at mildne et væsentligt problem, nemlig manglen på fælles referenceramme mellem generationer, sociale lag og afstande. I ca. 20 år havde et aldersmæssigt bredt udsnit af befolkningen set tv-serien Matador, men de tider var ovre. De store mytiske fortællinger syntes heller ikke længere at være bredt kendte og havde fået status af løgnehistorier. Jeg var således for forslaget, men holdt mig ude af skænderierne om, hvilken forfatter og bog danskerne burde læse.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her