Debatindlæg afJonas Paludan

lærer og tillidsrepræsentant, Roskilde Gymnasium

De unge har gode grunde til at fravælge erhvervsuddannelserne. Og det er ikke snobberi.

Gymnasielærer: Hvorfor i alverden skulle jeg anbefale mine døtre at søge en erhvervsuddannelse?

Lyt til artiklen

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har vurderet, at vi kommer til at mangle 99.000 faglærte i 2030, og børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har udråbt det som en topprioritet at vende udviklingen. Flere skal tage en erhvervsuddannelse. Der er varslet millioner til erhvervsuddannelserne, men problemet er ikke alene af økonomisk karakter. Alt tyder på, at der er brug for et opgør med en elendig kultur på erhvervsuddannelserne og et ændret syn på det faglærte arbejde.

Som gymnasielærer er jeg en del af en succeshistorie. Aldrig har flere valgt gymnasierne til, og det glæder jeg mig over. Det er ikke en succeshistorie, som vores folkevalgte gør meget ud af, for der er brug for flere faglærte.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her