I medierne og på Christiansborg er der for tiden stort fokus på værnepligt for kvinder. For mig personligt fylder temaet også en hel del. Jeg har selv været igennem en frivillig værnepligt, og jeg har netop færdiggjort min uddannelse i sociologi, hvor jeg i mit speciale har belyst, hvordan kvinder i livgarden engagerer sig i køn og identitet – og ikke mindst hvilken rolle værneretten spiller.
I Danmark har mænd værnepligt – de indkaldes automatisk til Forsvarets Dag (tidligere session), den dag de fylder 18 år. For kvinder er det anderledes; de modtager en invitation, men ellers er det frivilligt, så de skal selv gøre en større aktiv indsats for at melde sig under fanerne. Herudover er den helt grundlæggende forskel, at kvinder kan opsige deres tjeneste, mens mænd skal have en fysisk eller psykisk begrundelse for at sige op.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.