Debatindlæg afTobias Pagh

Social- og sundhedsordfører i Liberal Alliances Ungdom

Gennemføres regeringens forslag om formodet samtykke til organdonation, vil jeg finde MitID frem med det samme og melde mig ud. Mette, Lars og Troels’ menneskesyn er skudt helt ved siden af.

Liberal: Som 19-årig godkendte jeg statens ret til at bruge mine organer. Men efter det her forslag melder jeg mig ud

Lyt til artiklen

Det er efterhånden et velkendt fænomen, at regeringen med Mette Frederiksen i spidsen puster omridset af en krise op, hver eneste gang der skal indføres nye politiske tiltag for at vinde befolkningens opbakning. Det nyeste forslag i rækken er, at alle danskere nu automatisk skal være tilmeldt det statslige organdonorregister, så man ifølge regeringen kan redde 28 liv hvert år.

Men svaret på det her principielle spørgsmål bør ikke være, at regeringen som udgangspunkt har ret til din krop – heller ikke efter døden er indtruffet. I alle andre sammenhænge tillader vi heller ikke formodet samtykke, som blandt andet ved seksuelle relationer. Dette princip bør vi holde fast i.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her