Debatindlæg afFrank Dahlgaard

Skribent, foredragsholder, fhv. mf

Et typisk hjem i Danmark er et sted, hvor der ikke er nogen hjemme. Forældrene er på arbejde, og børnene er anbragt i institutioner. Det kalder vi velfærd. Jeg gør ikke. Jeg finder det grotesk.

Tidligere folketingsmedlem: Hvor er forældrenes ansvar for børns trivsel blevet af? Hvorfor afleverer de dem i vuggestue?

Lyt til artiklen

Vuggestuer er børnemishandling. Mange mennesker fra det ’mørke’ Afrika, der kommer på besøg heroppe i det ’civiliserede’ Skandinavien, får tårer i øjnene, når de ser, hvordan vi behandler vores svageste: børnene og de gamle. Vi stuver dem af vejen i offentlige institutioner. Det kalder vi stolt en hovedhjørnesten i vores velfærdssamfund, men det er da tæt på rendyrket ondskab.

Min ældste søn boede flere år i Maldiverne – et af verdens fattigste lande – og hans indtryk var, at de små børn og de gamle der havde det bedre end børn og gamle i Danmark. Småbørnene og de gamle er i de såkaldte udviklingslande tæt på deres øvrige familie. Der er ikke mindst et tæt forhold mellem børnebørn og bedsteforældre. Og ja, mor er typisk hjemmegående, som i Danmark i gamle dage.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her