Debatindlæg afJulie Lorenzen Schnoor

Kandidatstuderende i antropologi på Københavns Universitet

Vores samfund er kun et videnssamfund, så længe vi betaler for den tid, det kræver.

Studerende: Jeg tager min universitetsuddannelse på 6 år, Mette. Hvornår blev det forkert at være grundig?

Lyt til artiklen

Efter utallige besparelser på universiteternes budgetter, fremdriftsreformen, uddannelsesloftet, planer om 1-årige kandidatuddannelser og nu yderligere besparelser på SU’en samt afskaffelse af det 6. SU-år føler jeg mig nødsaget til – sammen med andre debattører – at råbe op.

Imens SVM-regeringen har sat (berettiget) fokus på erhvervsuddannelser, har de erklæret krig mod humanistisk og samfundsvidenskabeligt akademia – studier, politikerne selv har læst og bygget deres faglighed op omkring. I fordelingspolitisk øjemed mangler vi ressourcer i velfærdsstaten til alt fra sundhedssystemet til daginstitutionerne, men løsningen må aldrig være at fjerne det mest essentielle fra en universitetsuddannelse: tid til fordybelse, tid til at være grundig.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her