Debatindlæg afMelanie Vaaben Madsen

Sabbatår

Ingen mennesker lever i en konstant nedtur. Hvorfor ser det så alligevel sådan ud blandt så mange influencere på TikTok?

Ung kvinde: Vær sød at søge hjælp i stedet for at dele din konstante elendighed på TikTok

Lyt til artiklen

Som en slags forræder mod min egen generation har jeg tilbragt mine sidste minutter på TikTok og nu slettet appen. Med platforme som TikTok har vi forvandlet ord til våben. Vi har brudt med generationer af tabu. At tie er ikke længere et skjold. Det er gift. Det her er det mentale helbreds tidsalder. Jeg har set, hvordan det at tie har fordærvet folk omkring mig. Jeg fordømmer tabu og skam. Ord er et våben. Et kraftfuldt et – og alligevel bruger vi det til … ja, præcis hvad bruger vi egentlig den magt til?

I årevis har flere og flere influencere gjort det til en mission at formidle balance. At modarbejde ’perfekthedskulturen’ ved at vise alt det grimme og det svære. En tendens, som jeg bakker op. Det sidste stykke tid har jeg dog oplevet denne noble mission skride en smule. En håndfuld influencere på TikTok bygger et brand på psykisk sårbarhed og formidler et indhold med så stort et fokus på dårligdom, at det får mig til at glemme, hvornår jeg så må have det godt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her