Debatindlæg afIsabell Holck

Statskundskabsstuderende

Det er ret afgørende om din barndom var præget af pseudo-intellektuelle samtaler henover middagsbordet eller, som min, af en far der ruskede tremmer i Holstebro, når du starter på universitetet.

Ung studerende: Mine drømme om social retfærdighed døde, da jeg begyndte at studere statskundskab på KU

Lyt til artiklen

Jeg er en af de 300 heldige studerende, der i 2023 blev optaget på bacheloruddannelsen i statskundskab på Københavns Universitet. Tre dage efter studiestart indså jeg, at mine medstuderende og jeg ikke havde meget andet end vores studievalg til fælles. De synes fra første dag at navigere uhindret gennem pensumlister, uddannelsens opbygning og navnene på vores professorer. Jeg vidste knapt nok, hvad ECTS-point var, før jeg stod midt i vores første eksamensperiode.

Om end det synes naivt, var det aldrig før faldet mig ind, at min opvækst i underklassen skulle forværre mine forudsætninger for at færdiggøre en universitetsuddannelse. Jeg troede på velfærdsstatens fortælling om, at mine medstuderende og jeg var lige.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her