Debatindlæg afPoul Erik Pedersen

Agronom og social- og sundhedsassistent

At kalde aftalen om den grønne trepart for historisk på højde med stavnsbåndets ophævelse og jordreformen i 1919 er at skyde langt over målet.

Agronom: De kaldte mig farisæer på grund af mit speciale om ukrudtsbekæmpelse. Jeg troede, det var den sidste generation landmænd, som opførte sig sådan, men jeg tog fejl

Lyt til artiklen

I løbet af de seneste 50 år er tilbagegangen henholdsvis 63, 59, 70, 79 og 82 procent for stær, bomlærke, sanglærke, vibe og agerhøns. For sommerfugle er tilbagegangen i samme periode katastrofal med 12 arter, som er uddøde i Danmark, flere er i fare, da de små fristeder med værtsplanter forsvinder.

I halvfjerdserne fiskede jeg meget fra kyster og moler på Nordvestfyn og fangede torsk, sej, rødspætte, skrubber, isinger, pighvar og ålekvabber. Nu er der intet at hente mere. Jeg havde som kommende pensionist set frem til hyggelige stunder ved kysten og fisk til ovnen eller panden, men også at vores børn kunne opleve det, som jeg oplevede for årtier siden ved kysten. Nu er kyster og fjorde døde og fyldt op med fedtemøg. Først kvalte det industrielle landbrug meget liv på landet, og siden hen fiskene i vandet. For at få livet tilbage i vandet må vi styrke naturens og livets betingelser på landet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her