Debatindlæg afEva Marianne Thune Jacobsen

Ph.d., mag.art., kultursociolog, fysioterapeut og forfatter

70’erne var for rigtig mange af os en redning fra et utilfredsstillende og ulykkeligt liv. Jeg vil derfor meget have mig frabedt at påtage mig en kollektiv skyld for nutidens mange skilsmisser.

68'er: Jeg nægter at påtage mig en kollektiv skyld for nutidens skilsmisser, seksuelle krænkelser og mistrivsel

Lyt til artiklen

I sin sommerserieartikel genanmelderMerete Riisager bogen ’Fri os fra kærligheden’ af Suzanne Brøgger fra 1973.

Hun harmes over bogens kritik af den tids kernefamilie og påstår generaliserende og udokumenteret, at bogens budskab siden har medført en grænseløs seksuel adfærd, som fører direkte til ca. halvdelen af vore dages skilsmisser og endda til alle de problemer, som krænkelseskulturen er et udtryk for. De unges mistrivsel og mentale udfordringer i vor tid kæder hun oven i købet direkte sammen med opgøret med kernefamilien dengang.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her