Klumme afLotte Folke Kaarsholm

Redaktionschef Opinion

Det er fedt, når generationerne er uenige om, hvad der er frit, hvad der er sjovt, og hvad der er en god medarbejder. For det åbner vores øjne for bagsiderne af vores egne idealer.

Lotte Folke: »Husk at trække maven ind, piger!« – jeg har tænkt over gymnastiklærerens råb fra fællesbadet med undren

Lyt til artiklen

»Husk at trække maven ind, piger!«. Selv om jeg kun var en lille skid på syv-otte år, da vi og vores børnemaver blev råbt an, er opfordringen tit poppet op i mit hoved senere i livet. Den kom fra vores gymnastiklærer, mens vi var i brusebad efter idræt, og længe sad den bare i baghovedet sammen med alle mulige andre barndomsregler: Munde skal lukkes, når man tygger; ikke cykle over stregen; prutter hører til på toilettet; trekanters vinkler skal give 180 grader tilsammen; maver skal trækkes ind, selv om de faktisk hellere vil bule ud i afslappet tilstand.

Senere har jeg tænkt på det med lidt mere undren. For eksempel forleden, da Politikens rutinerede fotograf Thomas Borberg mindede mig om, at ikke en tilbageholdt mave, men tværtimod et par dybe, afslappende vejrtrækninger sænker de nervøst vimsende skuldre og får ansigtet på et portrætfoto til at træde roligt og tillidsskabende frem.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her