Klumme afEmilie Vium Olesen

Studentermedhjælper

Det er en kliché, at min generation frygter fremtiden. Men det gør vi af en grund: Hun hedder Mette Frederiksen, skriver Emilie Vium Olesen i denne klumme.

Ideen om velfærdsstaten er bristet, og jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med min sorg

Lyt til artiklen

Jeg er barn af 00’erne. Jeg voksede op med mange ting, jeg ville ønske stadig fandtes: lavalamper, Danmarks næste topmodel, ’X Factor’ – før det blev kedeligt – og en tro på, at dagen i morgen vil blive bedre end dagen i går. Det var før, SU-lån og elpriser holdt mig vågen om natten. Det var en tid med en dyb tillid til, at den danske velfærd var for alle – også for mig. Og hvis livet en dag skulle køre mig midt over, ville et kollektivt offentligt system gribe mig.

Men nu ved jeg bedre. For socialdemokraterne tog min uskyld med deres neoliberale tilbagerullen af velfærdsstaten – og fra 2025 skifter de til femte gear.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her