Klumme afAmalie Kestler

Chefredaktør

Ingen steder i verden – og da slet ikke i Danmark – er der brug for, at politikere, staten eller økonomiske magthavere blander sig yderligere i pressens arbejde, skriver chefredaktør Amalie Kestler i denne klumme.

Vogterne skal værnes mod dem, der vil vogte dem

Lyt til artiklen

Over for mit skrivebord hænger et atlas. Alle verdens lande er farvet i nuancer fra grøn over gul og orange til rød afhængig af graden af pressefrihed og journalisters mulighed for at arbejde frit i det pågældende land. Kortet fik jeg hængt op for at huske på, hvor heldige vi journalister er i Norden (som er det eneste helt grønne område på kortet), og hvor svært, farligt og til tider umuligt arbejdet er for kolleger i store dele af resten af verden. Kortet er udarbejdet af organisationen Reporters Without Borders og var sidste år med på World Press-udstillingen.

Jeg har set på det de seneste uger, mens jeg har fulgt debatten om Medieansvarsudvalget, der med formand Søren Pind i spidsen har foreslået en ny ordning – aldrig set før i den frie verden – hvor en medieombudsmand, finansieret og nedsat af staten, får beføjelser til at rejse straffesager mod medier. Det er et nybrud og en dybt problematisk konstruktion.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her