Solen skinnede over Manhattan den kølige, men smukke novemberdag i 2011, da min yngste datter blev født. På det tidspunkt boede jeg og min kæreste i New York, hvor jeg var USA-korrespondent for Politiken. I stedet for at tage hjem var vi blevet boende i USA under graviditeten, så jeg kunne arbejde. Kort efter udløb min kontrakt, og siden hun var 2 år, har min datter boet i Danmark – gået i børnehave, skole, til svømning, volleyball og alt muligt andet. Hun er pæredansk med cpr-nummer og pas og har levet i Danmark uafbrudt, så længe hun kan huske.
Men i dagens politiske Danmark trækker den slags udlandsophold åbenbart meget lange spor, ligefrem livslange. Som født i udlandet vil min datter efter den seneste lovændring betragtes som ’indrejst i Danmark’ og dermed være underlagt en ny arbejdspligt, hvis hun som voksen skulle få behov for at komme på kontanthjælpsydelse. Hun kan også se frem til lavere satser i kontanthjælpssystemet end danske statsborgere, der er født og har boet hele livet i Danmark. Den skat, hun kommer til at betale, når hun forhåbentlig kommer i arbejde en dag, bliver dog naturligvis helt som alle andre danskeres. Det er bare velfærdsstaten, der er lidt mindre generøs over for lige hende.
Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.