Klumme afMarcus Rubin

Kronikredaktør

Min datter er en af dem, der rammes af de nye regler for arbejdspligt. Hvorfor i alverden skal hun diskrimineres, fordi hendes forældre arbejdede i udlandet, da hun var spæd?

Jeg arbejdede tre-fire år i USA. Nu straffes min datter på livstid

Lyt til artiklen

Solen skinnede over Manhattan den kølige, men smukke novemberdag i 2011, da min yngste datter blev født. På det tidspunkt boede jeg og min kæreste i New York, hvor jeg var USA-korrespondent for Politiken. I stedet for at tage hjem var vi blevet boende i USA under graviditeten, så jeg kunne arbejde. Kort efter udløb min kontrakt, og siden hun var 2 år, har min datter boet i Danmark – gået i børnehave, skole, til svømning, volleyball og alt muligt andet. Hun er pæredansk med cpr-nummer og pas og har levet i Danmark uafbrudt, så længe hun kan huske.

Men i dagens politiske Danmark trækker den slags udlandsophold åbenbart meget lange spor, ligefrem livslange. Som født i udlandet vil min datter efter den seneste lovændring betragtes som ’indrejst i Danmark’ og dermed være underlagt en ny arbejdspligt, hvis hun som voksen skulle få behov for at komme på kontanthjælpsydelse. Hun kan også se frem til lavere satser i kontanthjælpssystemet end danske statsborgere, der er født og har boet hele livet i Danmark. Den skat, hun kommer til at betale, når hun forhåbentlig kommer i arbejde en dag, bliver dog naturligvis helt som alle andre danskeres. Det er bare velfærdsstaten, der er lidt mindre generøs over for lige hende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her