Erik

Det rigtige USA og de rigtige amerikanere savner jeg ofte. Som livslang storforbruger af amerikansk kultur er det modbydeligt at se alt det gode blive taget som gidsel af idioti og uvidenhed.

Amerikansk kultur er en ven, der er fængslet i mindst fire år

Lyt til artiklen

Lige siden Leif den Lykkelige i den sene vikingetid krydsede Atlanten, har rejsen til Amerika stået som det helt store eventyr mod guld og grønne skove for nogle. For andre er det kulturen med alle dens modpoler, der har lokket for eksempel mig.

Men det er slet ikke let. At komme til eller ind i Amerika. Selv er jeg blevet tilbageholdt i lufthavne i New York og San Francisco to gange. Værst i hippiernes hellige stad, hvor jeg landede i 1995 for at skrive hjem om den aktuelle valgkamp. Stående i en glasboks ventende i timevis. Med udsigt til det værste mareridt for personer som mig, der ikke ligefrem elsker lange flyveture: at blive sat på næste fly tilbage over USA og Atlanten.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her