Klumme afDitte Giese

Det berømte danske frisind er under pres, og dermed vores evne til at rumme andre og blive fordomsfrie. Det er tid til at gå på barrikaderne for andet end bedrevidenhed, plastikpatter og machoidealer, skriver Ditte Giese i denne klumme.

Frisind kræver mere end hygge

Lyt til artiklen

Forleden osede jeg rundt i en boghandel. Jeg fik øje på en sektion, der tydeligvis var tiltænkt alle de mange turister, som valfarter til landet her i den dejlige sommertid. Det var bøger om dansk design og gourmet ditten datten. Men det største emne var hygge. En masse, især udenlandske skribenter, har de senere år skrevet bunker af bøger om dette så danske begreb, hygge.

Jeg elsker hygge lige så højt som alle andre danskere, men det med hygge som eksportvare i souvenir-genren fik mig til at tænke, at en vigtigere og mere stolt dansk eksportvare burde være frisind. Faktisk overvejer jeg at skrive en hyggebog om frisind tilegnet turister og udlændinge. Tag frisindet med jer hjem, tak, gerne sammen med en dåse Danish butter cookies.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her