Det blev serveret som en henkastet bemærkning i svenske Dagens Nyheter, som interviewede Linda Boström Knausgaard for nylig. »Du ved sikkert, at jeg og Karl Ove skal skilles«, siger Linda. Ægteparret Knausgårds skilsmisse er ikke bare en privat begivenhed. Den involverer millioner af læsere, som har brugt timer på at nærstudere relationen mellem Linda og Karl Ove.
Vi har været med fra dengang, han fik øje på den smukke svenske pige ved et forfattertræf til den stormende forelskelse. Vi har fulgt etableringen af den lille, nu store familie og slubret lykken ved at få børn og se dem vokse op. Det almindelige er beskrevet så levende, at læseren pludselig så storheden i det. Det enkelte menneskes historie åbenbarede sig som næsten uendelig og bindene i ’Min Kamp’ blev stadig længere.
»’Min kamp’er individualiseringens store epos«, skrev kritikeren Hans Hauge for et par år siden. Han peger på, at der findes en særlig sandfærdighed, som har karakter af en »uskjulthed eller en åbning«. Der kan ikke være tvivl om, at denne virkelighedsnærhed er en del af forklaringen på Knausgårds litterære succes. Bevidstheden om, at det, man læser, er foregået i virkeligheden, giver læseren et kick. Også selv om enhver ved, at de læser det aftryk, virkeligheden har afsat i Karl Oves sind og siden i hans litterære form.
På den måde er ’Min Kamp’ et langt stykke realitykultur, en slags intellektuel ’Big Brother’. Værket bider som bekendt sig selv i halen sådan, at det sidste bind skildrer tiden, hvor de første bind udkommer.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar