0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kun ved at investere i robust, uafhængig kvalitet kan vi modstå Facebooks ’newsroom'

Medierne kan ikke gøre sig uafhængige af techgiganternes platforme. Derfor skal der ikke skæres i mediestøtten, men investeres i kvalitet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel
Arkivtegning: Philip Ytournel
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

I starten af 2018 ændrede Facebook sin algoritme. De havde målt på en gruppe studerende, som efter 10 minutter på Facebook var i dårligere humør end de studerende, som i stedet havde talt med mennesker ude i virkeligheden. Facebooks studier viste, at folk blev depressive og ensomme, jo mere de var på Facebook, og jo mere de kommenterede og uploadede indhold. Det er jo ikke så godt for et socialt medie.

Men nu skal vi hygge os igen. Den ændrede algoritme gør, at mediernes indhold bliver nedtonet til fordel for familie og venner. Det betyder, at selv om man har liket for eksempel Politikens facebookside, er det ikke sikkert, at man får alle nyheder vist, da updates fra moster Hanne, fødselsdagshilsner og billeder fra mødregruppen bliver prioriteret højere.

Denne lille ændring har haft ret stor betydning for medierne, især de digitale af slagsen, der de senere år har opbygget en stor del af deres forretning på trafik fra Facebook. Jeg har lige været i New York på efteruddannelse og besøgt en lang række digitale medier og startups. Der var nogle, der havde hele ørkenetager stående med endeløse rækker af tomme skriveborde.

Især de, der havde satset på video til facebookdeling, blødte. Hele tv-afdelinger stod tomme. En del investerer nu i deres medies egen side i stedet for delinger fra de sociale medier. Man talte om at styrke det unikke indhold og opdyrke et tæt forhold med loyale læsere. Her på avisen har vi også fået halveret vores trafik til politiken.dk fra Facebook. Avs.

Denne uge blev det så meldt ud, at JP Politikens Hus lukker vores digitale ungdomsmedie, Format. Format fik otte måneder til at bevise sit værd, trods administrerende direktør Stig Ørskovs udtalelse ved lanceringen: »Når vi først går i gang med noget af denne kaliber, så gør vi det med evighedens perspektiv«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter