Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er en klumme. Klummen er udtryk for skribentens holdning.

Barn af fremdriftsreformen: Udnyt hullerne i uddannelsessystemet

Jeg havde et uperfekt uddannelsesforløb med flere bump på vejen. Og det har faktisk betalt sig.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære dig, der netop er kommet ind på drømmestudiet: Tillykke!

Du har sikkert allerede lagt dit optagelsesbrev ud på sociale medier eller ringet til mor og far og fortalt, at du vandt i uddannelseslotteriet. Måske har du endda allerede været forbi su.dk for at gøre krav på næste fase i dit liv som overførselsmodtager.

I dag er en skelsættende dag for mange som dig. Men rutinen er den samme år efter år: Medierne er fyldt med historier om vanvittige gennemsnitskvotienter på de populære uddannelser og personnære fortællinger om unge, der trods baggrunde i uddannelsesfremmede hjem har fået plads på ønskeuddannelsen.

Det i sig selv er glædeligt, for optagelsescirkusset er endnu en påmindelse om konkurrencestatens hårde vilkår. Der er dem, der kommer ind, og dem, der får afslag.

En videregående uddannelse kræver dedikation og mådeholdenhed, jovist. Men mindre kan også gøre det

Men noget, som vi misser i den forudsigelige dækning af vinderne i dag, er selve gennemførelsesteknikken bag; altså, kunsten at kunne fuldføre en uddannelse.

Som barn af fremdriftsreformen er ens uddannelsessti brolagt af politikere, der helst ser det som en hurtig-ind-og-hurtig-ud-gesjæft.

Der er ikke plads til slingrekurs, for flid er heldets moder, og den store flidspræmie er lønmodtagertilværelsen, der ligger og lurer, når den sidste eksamensfeber er aftaget.

Da uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers (V) tiltrådte i foråret, kunne man i Radio24syv høre ham fortælle om sin egen studietid, som han på jurastudiet ikke havde haft synderligt besvær med at komme igennem.

Ja, faktisk mente den tv-kendte minister, at uddannelsen havde været for let. I selvsamme interview var han samtidig overrasket over, at andelen af stressede studerende var så rekordhøj.

Jeg ved ikke, hvilken hule ministeren har befundet sig i. For det har gennem en årrække været almindeligt kendt, at danske unge studerende døjer med stress, angst og depression. Derfor gik der heller ikke forfærdelig lang tid, før ministeren bebudede et opgør med perfekthedskulturen som løsningen på at komme hovedpinen med de stressede unge til livs.

Jeg mener ikke selv, at min uddannelse har været for let. Tværtimod. Men jeg kunne ikke være mere enig i, at opgøret med perfekthedskulturen er tiltrængt.

Som studerende har jeg stødt på adskillige medstuderende, hvis verden krakelerer, når de dumper en eksamen. En vaskeægte perfekthedskultur er udbredt på de højere uddannelsesanstalter, for at gå på en videregående uddannelse kræver dedikation og mådeholdenhed, jovist. Men mindre kan også gøre det.

For mit eget vedkommende havde jeg det mest uperfekte uddannelsesforløb, hvor jeg til tider har brugt alternative metoder for at komme igennem systemet: F.eks. ved at dumpe eksaminer med vilje, fordi reeksamen oftest har lavere beståelsesniveau.

Eller tage i praktik i et ikkeegnet praktiksemester. Det har alt sammen hjulpet – og muligvis forsinket mig en smule – undervejs, men det har personligt også betydet, at jeg har kunnet fuldføre min uddannelse i mit eget tempo.

Det har ganske enkelt betalt sig, for uden de bump på vejen havde jeg aldrig fået job på Politiken.

Jeg savner, at vi som studerende er lidt mindre autoritetstro og udfordrer systemet noget mere. Det vil hjælpe de studerende på vejen til et vellykket uddannelsesforløb.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

• Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

• Finn Frandsen

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

• Lars Krabbe

Du lytter til Politiken

Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

Henter…

’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden