Da flyselskabet Emirates i 2015 indsatte verdens største passagerfly, Airbus A380, på den daglige rute fra København til Dubai, blev det nødvendigt med en udbygning af en af banerne i lufthavnen i Kastrup. Siden har tusinder af rejsende oplevet suset ved at lade sig transportere af superjumboen, sjældent for at blive hængende i Dubai, men for at skifte til destinationer længere østover eller sydpå.
A380 kendes på, at den har to passagerdæk og sædvanligvis fragter omkring 600 passagerer (800, hvis alle fløj på økonomiklasse). Ikke kun størrelsen gør denne maskine til en teknologisk kraftpræstation, den er også relativt støjsvag og har et elegant interiør, i hvert fald den udgave, jeg selv har afprøvet et par gange hos Emirates, som har 105 eksemplarer af ’dyret’ og derfor er Airbus’ største aftager af denne flytype.
For Airbus var det et stolthedens øjeblik, da den første A380’er lettede i 2005: Nu kunne Europas eneste flyproducent af betydning levere noget, vi i årtier troede kun var muligt for den amerikanske rival Boeing. Europæerne havde opnået en slags ligeværdighed i kampen om det attraktive marked for flytrafik. Troede vi.
Men det er blevet nye tider for luftfarten. Superjumboen er på vej ind i turbulens, og de økonomiske advarselslamper er begyndt at blinke, efter at Air France har meddelt, at selskabet vil returnere fem af sine ti lejede 380’ere til ejerne. De resterende fem går samme vej i 2020 og 2021.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind
Skriv kommentar