Klumme afJes Stein Pedersen

Litteraturredaktør på Politiken

Danmark tilhører gruppen af uansvarlige klimaskurke. Borgerne samler det pligtskyldigt ind, samvittigheden er i top, men næsten to tredjedele ryger direkte i højovnene.

Døde hvaler, sort sne og smarte telefoner har alt med hinanden at gøre: Blandt andet at vi i grønne Danmark sender vores plastikaffald til afbrænding i Kina

Lyt til artiklen

For nylig læste jeg, at man i maven på en død hval fandt 40 kilo plastik, og det kan sagtens være mig, der er den skyldige. Jeg krænger ustandseligt plastik af alt muligt og smider det ud. Det med den sorte sne i Arktis har jeg vidst i en del år. Den skyldes partikler, der er blæst fra industrianlæggene i Kina. De lægger sig på isen og sneen, og det bevirker, at solenes stråler ikke reflekteres tilbage i samme omfang som dengang, sneen var hvid. Og så var det forleden, jeg købte familiens nye iPhone, som har et helt fantastisk kamera. Hvor mange gamle og nye iPhones har vi i alt i telefon-skuffen? Tyve, tror jeg.

Døde hvaler, brun sne og smarte telefoner. Hvad har det med hinanden at gøre? Alt og intet. Intet vil jeg lade ligge i dag, i stedet skal det handle om alt.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her