0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Deling af nøgenbilleder fik unge Katie Hill til at forlade USA's kongres – men skammen er indtil videre kun hendes

Den nyvalgte 32-årige amerikanske politiker Katie Hill forlader politik, efter at et konservativt medie offentliggjorde nøgenbilleder af hende uden hendes samtykke. Sagen er et eksempel på de problemer, en yngre generation af politikere, der er vokset op i den digitale tidsalder, står over for.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Win Mcnamee/Ritzau Scanpix
Foto: Win Mcnamee/Ritzau Scanpix

Katie Hill besvarer spørgsmål fra journalister efter hendes sidste tale i Kongressen. Foto: Win Mcnamee

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Katie Hill er en af de yngste kvinder, der nogensinde er blevet valgt til den amerikanske Kongres.

Den dengang 31-årige demokrat vandt i et svingdistrikt i Californien i midtvejsvalget 2018 – et år, der blev kendt som kvindernes år på grund af det rekordstore antal af kvinder, der blev stemt ind.

Men mindre end et år efter Hill sejrede, stod hun på talerstolen i Repræsentanternes Hus og gav sin sidste tale. Klædt i et rødt jakkesæt, hendes mor havde købt til hende, da hun vandt, tog hun en dyb indånding og adresserede Kongressen for sidste gang:

»Jeg forlader Kongressen på grund af en misogyn kultur, der med fornøjelse så mine nøgenbilleder, kapitaliserede på min seksualitet og gjorde det muligt for min misbrugende eksmand at fortsætte dette misbrug, denne gang mens hele landet kiggede med«.

Hendes stemme var sikker. Men afskedstalen var faktisk den første lejlighed, hvor Katie Hill talte offentligt, efter et konservativt netmedie offentliggjorde nøgenbilleder – samt en række private beskeder og fotos – af hende.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter